Iнформаційно-розважальний портал Буковини!
Наші групи:
Пошук по сайту: РеєстраціяВхід

Реклама

Тут інформери, реклама або інша додаткова інформація ...

Новини

Чернівчанин створює ікони технікою випалювання

Олександр Прудніков, який свого часу був першим головою Спілки підприємців Калинівського ринку, понад 10 років тому серйозно захопився мистецтвом. Але не у сенсі колекціонування чи пасивного споглядання, а самотужки розпочав створювати художні твори. На 56 році життя він з допомогою техніки випалювання написав свою першу ікону – «Народження Христа». Тепер у доробку майстра-самоука уже вісім полотен. На кожне з них він витрачає щонайменше рік своєї праці. Каже, в Україні ще ніхто з митців таким не займається. І хоча свої твори не наважується оцінювати, за один з них йому пропонували 1500 доларів.

Детальніше – в ексклюзивному інтерв’ю спеціально для читачів газети «Погляд».

– Олександре, багато років поспіль є підприємцем, власником «Сашкової пиріжкової» на Калинівському. З якого дива опинилися на шляху творчості?

– Я усе життя любив художню справу, навіть пробував щось робити. У шкільні роки постійно малював стінгазети, а вже дорослим, коли з’явилася мода на чеканки, навчився чеканити. Пізніше переймав досвід гравіювання на дорогоцінному металі у 92-річного майстра. То була справжня ручна робота, а не просто «штамповка».

– А як розпочали створювати ікони? Може, Вам наснився якийсь віщий сон?

– Ні, сон мені не снився. Усе розпочалося з того, що 2003 року ми з дружиною гостювали в Ізраїлі. Нас туди запросили товариші, з якими свого часу навчалися, працювали. Вони створили таку насичену культурну програму, що ми жодного дня не просиділи у чотирьох стінах. Побували у різних святих місцях. Велике враження на мене справив Храм Гробу Господнього. По-перше, всередині там неймовірно красиво, чого лише вартують ті фрески! По-друге, коли на хвилину заходиш всередину у самий Гріб Господній, де капличку зроблено, то виходиш звідти ніби іншою людиною. Не молився, бо не знаю молитов, але після того я впродовж дня наче літав, так мені було добре. І хоч я заходжу у храми, то просто з цікавості, а не фанатично. Бога тримаю у себе в серці... Тож коли побачив художню красу храмів, вирішив творити. Мав досвід випалювання, але то такі примітивні картинки були, можна сказати, що не вмів нічого. А тут через місяць після поїздки, як розпочав, то дотепер мене не спинити (усміхається, – авт.). Правда, спершу тренувався на невеличких шматочках фанери, техніку виробляв.

– Хтось підказував що й до чого, адже у дипломованих художників, вочевидь, є певні секрети?

– Ніхто не підказував, з таким видом художньої творчості не працюють в Україні. Ось у мене є знайомий скульптор, член Спілки художників України, то він сказав, що про виготовлення ікон з допомогою техніки випалювання ніде не чув.

– А як оточення оцінює Вашу творчість: захоплюється чи скептично ставиться?

– Декілька років тому мені запропонували виставити свої картини в університетському храмі Трьох Святителів. На 135-річний ювілей ЧНУ ім. Ю. Федьковича прийшло дуже багато народу, майже всі – люди духовенства з різних міст України. І ось до мене підійшов представник Львівсько-Сокальської епархії і сказав: «Олександре Павловичу, я іконопис у своєму житті бачив усілякий, але такого – ні. Я дуже вас прошу, не зупиняйтеся на цьому – працюйте, працюйте, працюйте». Чимало гостей фотографували мої роботи на згадку.

– Скільки вартують готові вироби, адже кожен твір – це цілий рік Вашої праці?

– Якось до мене прийшов товариш зі своїм вуйком, який приїхав з Австрії. Коли австрійський гість побачив мої роботи, запропонував продати бодай одну картину. Однак я ніколи не думав ними торгувати, тож навіть приблизних цін не обмірковував. Вуйко сказав, що мої твори дуже цікаві та цінні, бо то ручна робота (у них, на Заході, це дуже в пошані). Гадаю, якби я заправив 2000 доларів – він би дав. Тому що дуже загорівся, сходу готовий був викласти 1500 доларів.

– У Вашому доробку нині є вісім картин, якою буде їхня подальша доля: збираєтеся залишити нащадкам чи подарувати церкві?

– Можливо, цю колекцію внукові залишу, якщо побачу, що йому це справді цікаво. Тому що таку роботу взяти, а потім десь викинути, то це навіть гріх перед Богом. А, може, передам свої напрацювання у музей чи собор.

– Були ідеї щодо того, аби передати комусь свої знання?

– Так, я замислювався над цим. Правда, внук Сашко більше спортом хоче займатися. Може, ще до того не дійшов. Якось один раз брався, але він не має необхідної посидючості, йому б побігати, футбол пограти.

Гадаю, можна було б якийсь гурток організувати у школі, щоб дітей навчити цієї справи.

– З якими проблемами у творчості доводиться стикатися?

– Річ у тім, що є лише одна проблема – це матеріал, фанера. Колись у нас в Красноїльську був фанерний завод і на перші свої картини матеріал купував там. Потім цей завод закрився і хоч фанера в магазинах є, але не тієї якості. Друзі допомогли знайти необхідний матеріал у місті Рівне, де є великий комбінат з виготовлення фанери. Тож змушений туди їздити. Ось з останніх закупів мої запаси вичерпано і знову треба вирушати у чуже місто.

До речі, з одного великого листка фанери (1,75 на 2 метри) може вийти лише одна робота. Оскільки мені треба гладку фанеру без усіляких розводів. Це для того, аби можна було ідеально зобразити обличчя.

– Опишіть процес роботи.

– Беру необхідне фото, йду у фотостудію, де зображення збільшують до необхідних розмірів. Потім через копірку переношу зображення на фанеру, трохи зачищаю і починаю працювати, себто випалювати. Це дуже копітка праця. На один квадратний метр йде близько 1000 мазків. Будь-яку картину розпочинаю з обличчя. Чому? Бо це розжарений тоненький ніхромовий дріт, він аж червоний від температури і якщо хоч на секунду перетримав – то усе, картину можна викинути. На одязі недоліки можна затушувати, а на обличчі нічого не зробиш?

– Можете назвати вироби довговічними?

– Так. Я використовую водостійку фанеру, яка не боїться вологи. Окрім того, обробляю уже готові картини матовим лаком, який захищає від псувань.

– Що дає Вам ця робота?

– Якщо казати по-буковинськи, то можу сказати, що все мені по цимбалах (усміхається, – авт.). Адже у процесі роботи мене нічого не цікавить, хоч би мені прийшли і сказали, що атомна війна розпочалася. Правда, перед цим я заспокоююся, налаштовуюся на роботу і працюю. Цілий день можу цим займатися. Бувало, що дружина зі мною свариться: «Іди, поїж хоч трохи». А мене нічого не цікавить. Можу з восьмої ранку до дев’ятої вечора працювати, доки очі не починають боліти, сльози йдуть і все.

– Коли відчуваєте напади натхнення, що ось хочу і все?

– Та я б і зараз працював. Шкода, що нема фанери. Я би постійно це робив. Це як книжка цікава, що не можеш відірватися. Хочеться чогось нового і якомога скоріше побачити кінцевий результат своєї праці.

– Коли можна чекати на нову виставку Ваших творів?

– Оце отець Валерій, настоятель собору Успіння Пресвятої Богородиці, збирається до мене у гості, щоби подивитися на картини і організувати виставку у церкві. Гадаю, це буде десь після новорічно-різдвяних свят. До речі, хочу поговорити з отцем, щоби, коли буде виставка, він уже їх освятив.

– Які творчі плани?

– Наразі зробив вісім картин, акцентував на основних періодах життя Ісуса: «Народження Христа», «Пастухи – перші благовісники», «Поклоніння волхвів», «Хрещення Ісуса Христа», «Ісус Христос благословляє дітей», «Таємна вечеря», «На шляху до Голгофи», «Розп’яття». Треба ще виготовити ікону «Вознесіння» і тоді цикл буде завершено. Загалом, планів багато ще є. Ось нещодавно виникло бажання зобразити нову серію творів про Єрусалим.

 

Джерело: vidido.ua.

0 коментарів
Коментарі (0)
оновити код Додати коментар:
Ім'я:
Код:
зареєстровані користувачі не вводять код перевірки (зареєструватися).
вхід для зареєстрованих користувачівВхід