Чернівецька міська рада пропонує ВР змінити законодавство задля збільшення надходжень до міського бюджету
Із ініціативою внесення змін до Господарського та Податкового кодексів депутати Чернівецької міської ради звернулися до Верховної Ради України. Звертається увага, що є випадки відкриття в Чернівцях суб’єктами господарювання функціональних підрозділів, які не реєструються як відокремлені підрозділи юридичних осіб, проте найманими працівниками яких є чернівчани. Не реєстрація таких підрозділів призводить до того, що кошти від податку на дохід фізичних осіб у відповідній частині надходять не до бюджету Чернівців, а до бюджету територіальної громади за місцем реєстрації юридичної особи. Депутати пропонують внести зміни до статті 64 Господарського кодексу України, зобов’язавши такі підрозділи реєструватися на території тієї територіальної громади, де вони розташовуються. За прийняття цього звернення проголосувало 36 депутатів. Текст звернення До доходів міського бюджету відповідно до Бюджетного кодексу України належать податкові надходження від сплати податку на доходи фізичних осіб, забезпечують надходженя таких коштів до бюджетів податкові агенти, якими виступають передусім роботодавці. Непоодинокими є випадки відкриття в місті Чернівці суб’єктами господарювання функціональних підрозділів, які не реєструються як відокремлені підрозділи юридичних осіб, проте найманими працівниками яких є чернівчани. Не реєстрація таких підрозділів відокремлених призводить до того, що кошти від податку на дохід фізичних осіб у відповідній частині надходять не до бюджету міста Чернівці, а до бюджету територіальної громади за місцем реєстрації юридичної особи. Так, підпунктом 14.1.30 п. 14.1 ст. 14 ПКУ передбачено, що поняття «відокремлені підрозділи» для цілей розділу IV ПКУ вживається у значенні, визначеному Господарським кодексом України від 16 січня 2003 року № 436-IV. Згідно зі ст. 55 Господарського кодексу України суб’єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов’язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов’язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством. При цьому зазначені суб’єкти мають право відкривати свої філії, представництва, інші відокремлені підрозділи без створення юридичної особи. Статтею 64 Господарського кодексу України визначено порядок організації структури підприємств, відповідно до якої підприємство може складатися з виробничих структурних підрозділів (виробництв, цехів, відділень, дільниць, бригад, бюро, лабораторій тощо), а також функціональних структурних підрозділів апарату управління (управлінь, відділів, бюро, служб тощо). Дотримання умови щодо внесення юридичною особою до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб – підприємців інформації про такі підрозділи не вимагатиметься. Функції, права та обов’язки структурних підрозділів підприємства визначаються положеннями про них, які затверджуються в порядку, встановленому статутом підприємства або іншими установчими документами. При цьому підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис. Водночас при створенні підприємством філії, представництва, відділення та інших відокремлених підрозділів питання про розміщення таких підрозділів підприємства необхідно погоджувати з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Порядок сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб (далі – ПДФО) до бюджету передбачено ст. 168 ПКУ, відповідно до якої ПДФО, утриманий з доходів резидентів, підлягає зарахуванню до бюджету згідно з нормами Бюджетного кодексу України від 08 липня 2010 року № 2456-VI із змінами та доповненнями (далі – БКУ). Відповідно до ст. 64 БКУ ПДФО, який сплачується податковим агентом – юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) чи представництвом нерезидента – юридичної особи, зараховується до відповідного місцевого бюджету за її місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах ПДФО, нарахованого на доходи, що сплачуються фізичній особі. Підпунктом 168.4.3 п. 168.4 ст. 168 ПКУ передбачено, що суми ПДФО, нараховані відокремленим підрозділом на користь фізичних осіб, за звітний період перераховуються до відповідного бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу. У разі якщо відокремлений підрозділ не уповноважений нараховувати (сплачувати) ПДФО за такий відокремлений підрозділ, усі обов’язки податкового агента виконує юридична особа. ПДФО, нарахований працівникам відокремленого підрозділу, перераховується до місцевого бюджету за місцезнаходженням такого відокремленого підрозділу. Юридична особа за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням не уповноважених сплачувати ПДФО відокремлених підрозділів, відокремлений підрозділ, який уповноважений нараховувати, утримувати і сплачувати (перераховувати) до бюджету ПДФО, за своїм місцезнаходженням одночасно з поданням документів на отримання коштів для виплати належних платникам податку доходів, сплачує (перераховує) суми утриманого ПДФО на відповідні рахунки, відкриті в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, за місцезнаходженням відокремлених підрозділів (п.п. 168.4.4 п. 168.4 ст. 168 ПКУ). В статті 64 Господарського кодексу України закріплено, що “Підприємство має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, погоджуючи питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством. Підприємства можуть відкривати рахунки в установах банків через свої відокремлені підрозділи відповідно до закону.” Зважаючи на вищевикладене, звертаємося до Верховної Ради України внести зміни до статті 64 Господарського кодексу України, доповнивши частину 4, а саме “Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством” доповнити реченням: “Виробничі підрозділи, що розміщуються на території територіальної громади (об’єднаних територіальних громад) відмінних від податкової адреси юридичної особи реєструються як відокремлені підрозділи”. Також просимо відповідно відкоригувати положення Податкового кодексу України.